Wonder Woman

Det här inlägget väljer jag att i huvudsak rikta till Zack Snyder.

Zack, du borde inte få jobba med film. Vad än du har för ursprungliga visioner blir resultat allt som oftast skit. Undantaget Watchmen, som jag personligen ser som en grym adaption, har du inget på ditt CV värt att hänga i julgranen. Ej heller filmen jag tänkt brinna av på här och nu är något du bör vara stolt över.

Jag talar förstås om Wonder Woman. DC Films senaste tillägg till sitt cinematiska universum.

Jag bryr mig inte om att du, Zack, inte suttit i regissörsstolen denna gång, jag är säker på att dina klåfingriga händer har varit inne och petat i den här filmen mer än en gång för mycket.

Du kunde verkligen inte hålla dig från att låta kameran vid otaliga tillfällen i slow-motion svepa förbi låren/rumpan/brösten/annan sexuellt förknippad kroppsdel på Wonder Woman – eller någon av alla de andra amasonerna.

Du kunde inte låta bli att kofota in inte bara en, inte två, utan tre comic reliefs karbonkopierade från valfri romantisk komedi. Varav en föranleder ett prova-kläder-montage där huvud-karaktären dummas ner till samma nivå som när den lilla sjöjungfrun i disneyfilmen kammar sitt hår med en gaffel.

Och du kunde heller inte förmå dig att exkludera ännu en lökig, heteronormativ Hollywood-romans.

Resultatet blir en berättelse om en kvinnlig superhjälte, där den manliga birollen får vara den riktiga hjälten. En berättelse som under en kort stund ger sken av att vilja förmedla ett djupare budskap om människans felbarhet och hur krig ligger i vår natur. Men nej förresten! Det var bara en genomond, muskulös krigsgud som var skurken hela tiden.

Jag hade inga egentliga förhoppningar på den här filmen. Men någonstans ville jag ändå tro att den första kvinnliga huvudrollsinnehavaren i en modern superhjältefilm skulle behandlas med lite mer respekt.

Jag har inte läst någon Wonder Woman-tidning, så jag är säker på åtminstone en av dem innehåller någon form av förklaring. Men varför undviker den här filmen att i över två timmar ge mig som tittare minsta implikation på hur hennes superjätteimba handledsskydd fungerar? Det framgår klart och tydligt att hon är asstark och jättetålig – hon är ändå en halvgud. Så varför, när hon bevisligen utan problem kan skaka av sig asfalt och betong som faller över henne, måste hon envisas med att blockera projektiler med sina handledsskydd?

En snabb googling avslöjar att dessa kallas the Bracelets of Submission och innehar kraften att absorbera kraften från ankommande attacker av olika slag. Voíla! SÅ svårt var det att sammanfatta. I filmen förklaras ju på mindre än tio sekunder hur hennes lasso fungerar. Hur svårt kan det då vara att inkludera en liknande förklaring till handledsskydden?

Nåväl, nu väljer jag att försöka blicka framåt. Att istället rikta min uppmärksamhet mot eventuella filmatiseringar av Marvel-hjältarna Captain Marvel och Black Widow, och hoppas att Marvel Studios vet bättre än att låta någon som Zack Snyder ta sig an deras varumärken.

RED: Jag vill poängtera att jag inte har något som helst problem med själva skådespelarna eller deras insatser. De gör alla ett enastående jobb utifrån de förutsättningar som ges dem, och Gal Gadot tillsammans med Chris Pine är behållningen som lyfter filmen från botten av poängskalan. De problem jag har med filmen är sådant som skett på manusnivå eller i post-produktion. I min mening är annalkande Justice League mer att hoppas på då det nyligen uppdagats för mig att Joss Whedon (mannen som gett oss Firefly, Buffy the Vampire Slayer och Avengers) skall stå för manus.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *